12 Ocak 2011 Çarşamba

Flekso Baskı sistemleri


Sistemin düzeneği ve çalışma prensibi kısaca şu şekildedir: resimde görüldüğü
gibi sistem; mürekkep haznesi, mürekkep hazne silindiri, tramlı (aniloks) silindiri,
kalıp(klişe) silindiri ve baskı silindiri ile bu iki silindirin arasında kalan baskı materyali
düzeneğinden oluşur.
Mürekkebin bulunduğu mürekkep haznesinin içinde dönen sisteme göre değişen;
ancak genellikle kauçuk kaplanmış mürekkep hazne silindiri, sistemin diğer elemanlarına
mürekkebi aktarmakla görevlidir. Bu silindir, hazneden kauçuk yardımıyla aldığı mürekkebi
temas hâlinde olduğu tramlı (aniloks) silindire aktarır. Tramlı silindir yüzeyi, mürekkep
aktarımını iyi sağlaması için hücrelere bölünmüş ve dış etkenlere karşı kaplanmıştır. Adını
da buradan almıştır. Tramlı silindir yüzeyin aldığı mürekkebi tram değeri (1 cm'deki hücre
sayısı) oranında kalıbın (klişenin) bulunduğu klişe silindirine aktarır. Böylece klişe ince bir
film kalınlığında mürekkep ile kaplanmış olur. Klişe silindiri, yüzeyine aldığı bu mürekkebi
karşı baskı silindirin belirli bir basıncı ile aradan geçen baskı materyaline aktarır. Baskı
böylece gerçekleşmiş olur.

Flekso ile Basılabilir İşler
Flekso baskı sistemi, baskı altı malzeme kullanımı açısından en esnek baskı sistemidir.
Flekso baskı sistemi ile diş kürdanın çok ince olan paketinden, metalize folyolara kadar her
türlü baskı altı malzemesine baskı yapılabilmektedir. Düşük viskoziteli flekso baskı
mürekkepleri ve bu mürekkeplerin yüksek tutunma özellikleri, bu baskı sisteminde geniş bir
ürün yelpazesine baskı yapılabilmesine yardımcı olmaktadır.
Flekso baskının bu özelliği, fleksoyu diğer baskı sistemlerine göre çok fazla
yaygınlaşır hâle getirmiştir. Bu yaygınlaşmada flekso baskının her türlü baskı altı
malzemesine baskı yapabilmesinin yanı sıra, farklı yapıda ve farklı kuruma özelliğine sahip
çeşitli mürekkepler kullanabilmesi de büyük rol oynamaktadır.
Flekso baskı sisteminde kullanılan baskı altı malzemeleri; kâğıt ve karton, mukavva,
plastik film türevleri, metalize materyaller ya da alternatif (farlı birleşimlerden oluşan)
materyaller olabilmektedir. Bu baskı altı materyallerinin kullanımında özellikle film ve
metalize materyallere uygulanacak baskı son işlemleri (laminasyon, korona vb.), materyalin
basılabilirlik özelliklerini belirlemektedir.
Ambalaj ürünleri ve etiket için kâğıt ve oluklu mukavvaya baskı yapılmaktadır. Film
materyaller, ambalaj ve etiket üretiminde oldukça yoğun kullanılan malzemelerdir.


Flexo Baskı, Ofset baskıdan tamamen farklıdır..
Çogunuz biliyorsunuzdur yada duymuşsunuzdur Flexo baskının en önemli özelliği kağıt haricinde de naylon ve şeffaf malzemeler üzerine baskı Yapabilmesidir.

Flexo Ayrıca Bobin baskı yaparak çalışmaktadır. yani Ofsette Buna Web baskı deniyor.

Flexo baskı sırasında boyayı malzemeye aktarma yoluyla çalışmaktadır..

Flexo Baskı, Ofset baskı tekniğiyle kıyaslanmayacak kadar zor bir hazırlık istemektedir.

1 - Renk ayrımı farklı yapılmaktadır (tramlı işlerde kesinlikle Beyaz alanlara 0,2 Tram verilmesi gerekmektedir aksi taktirde Baskıya geçildiğinde tramlarda kopmalar olur.)

2- Tram Açıları Ofset baskıya göre farklı açılarda olup minumun Tram yoğunluğu 60 lık yada 54 lük olmalıdır. Yani tram yoğunluğu (70 lik veya 80 lik lpi olmamalıdır.) Aksihalde Çamurgibi baskı yapılır.

3- Baskıya hazır halen gelen Grafik çalışmaları Kesinlikle Flexo Baskıya uygun olacak şekilde çalışılmalı yada tekrardan düzenlenmelidir. (Özellikle Photoshop resimleri ve geçişlerdeki bindirmeler düşünülmelidir.)

4- Flexo baskının zor olmasının en belirgin özelliği 7-8 renk baskı yapılmasıdır. (Hani Bilirsiniz Şu çocuk bezleri ambalajları üzerinde bebek olanlar işte o baskılar 7-8 renk olarak basılmaktadır.) yani kısacası flexo baskıda pantone renklerle çok fazla içli dışlı olunur.

5- Flexo baskıda baskı sırasında Ofsetteki gibi kırmızıyı biraz düş, maviyi biraz arttır gibi olaylar biraz zahmetlidir....(Anilox Merdaneler bulunmaktadır bu merdaneler değişerek boya yoğunluğu ayarlanır..)

6- Yapışkan yüzeyli malzemelere baskı yapılacaksa (Çıkartma Etiket) Kesinlikle Baskı testi yapılmalıdır ve Yapışkanlı yüzeye baskı yapılacaksa Yapışacak yüzeylerde test edildikten sonra baskıya geçilmelidir.) Aksihalde ciddi zararlar söz konusu, Etiket 1 gün zımba gibi yapışır ama 2. gün kendiliğinden yapıştığı yerden düşer.... garip ama gerçek!

7-Flexo baskı yapacak personelin kesinlikle bilinçli olması gerekmektedir...

8-Flexo Baskı ile uğraşan grafikerlerin işi çok zordur...inanın ama çok zor.. iğne ile kuyu kazmak gibi ve en ufacık sorun bile onlara bağlıdır.

ŞUNU KESİNLİKLE UNUTMAYIN, FLEXO BASKI KALİTESİNİN ARTMASI TAMAMEN BASKI ÖNCESİ HAZIRLIĞININ İYİ YAPILMASINADA SAKLIDIR, BURADA UYGULAMACI GRAFIKER ARKADAŞLARA ÇOK İŞ DÜŞMEKTEDİR.
............................................................................

Flexo baskı, yüksek baskıdır. Tifdruk baskının maliyetlerin çok yüksek olusundan dolayı çok gelişmis ve yayginlasmis bir baski türüdür.
Ofset baskı düz baskıdır, tifturuk baskı ise flexo'nun tam aksine çukur baskıdır. (serigrafi delikli baskidir. bu o kaldi onu lafinida edeyim)

Flexo baskıda, kulanılan baskı kliseleri plastiktendir.
Tifdruk baskıda ise kliseler çelik üzerine bakır kaplamadır.
Tifdruk baskı teknigi ile flexo baskı, yaklaşık aynı amaçlara hizmet eder. Her ikisinde baskı materyali, Opp, Cpp, Polietilen, Polyester, Pearlize, m e t a lize, Alimunyum ve Kağıttır. Parası olan Tifdruk tercih eder. Herzaman baskı kalitesi flexoya göre yüksektir. Son yılarda flexo baskı makinalari çok gelişti, bu güzel bir durum. Fiyatlarida şişirdiler buda ayrı bir durum...

Yukarida bahsi geçen 5. nolu madde, "Ofsetteki gibi MAGENTAYI biraz düş, maviyi biraz arttır." Benim düsünceme göre olasi birseydir. Basinç ve solvent ayarları tabi bu durumda önemli.

Benim tavsiyem, flexo veya tifdruk mümkün oldugu kadar pantone çalişmaya gayret edin. En iyi sonuç budur...
Çünkü bu baskı teknikleri esnek ambalaj dünyasının kalbi?
Ambalaj baskısında ANA KURAL: siz ölseniz bile o iş 100 yıl sonra bile ayni renklerde ve ayni baskı kalitede o market rafina girmeli. Baskı firmasi değişse bile.
Küçük PUF noktası: • Ürün ilustrsayonlarınızı bile CMYK yerine özel pantone çalişin.
• Misal kahverengi çikolatamiz var, CMYK'dan maviyi silin, bütün hacimi siyahta çalisin. Çünkü çikolata ambalajlari m e t alizedir. Baskı sonucunda yesermis bir çikolataya sahip olursunuz. Çünkü malzemenden etkilenme olur.
• Süt, ayran gibi beyaz yapilarin bütün derinliklerini CMYK yerine özel bir pantoneye verin. Çünkü hem tifdrukta hem flexoda :10 altı tram riske girer ve ucar..
Daha çok var sanırım...

...............................................

Fleksibl Ambalajda Uygulanabilen Baskı Teknikleri

Fleksibl ambalajların bu kadar başarılı ve yaygın olmasının bir nedeni de; fleksibl ambalaj üretiminde kullanılan materyallerin sağladığı baskı yüzeyleri. Bu materyallerin uygun ve ekonomik baskısı için ileri derece­de yöntemler geliştirilmiş. Uygulanan standart işlemler, tipo, ofset, tifd­ruk (gravür), flekso ve serigrafi baskıdır. Materyalin çeşidi, boyutları, ka­litesi, resimlerin tipi, sayıları ve renkleri, mürekkep düzeninin kalınlığı, kopya değişikliklerinin frekansı, bütçe belirlemeleri ve buna benzer fak­törler baskı yöntemi seçimini belirler.

Flekso Baskı : Fleksibl ambalajda en yaygın kullanıma sahip baskı yönte­mi, flekso baskıdır. Bu yöntem, genellikle (grafik) çizgi resimler bakı­mından en ucuz, yaklaşımdır. Flekso baskıda da son yaşanan teknik geliş­meler beraberinde su bazlı mürekkebin kullanımını da getirmiştir. Flekso baskıda lastik ve fotopolimer klişe plakaları kullanılır. Bu sistemde mürekkep transferi baskı silindiri üzerinde bulunan plastik çıkıntılar ile yapılır. Bugün flekso baskı ekipman ve donanımlarındaki büyük gelişme­ler sonucunda flekso baskıda büyük gelişmeler kaydedildi. Fleksibl am­balaj üretimlerinde 8 renkli su bazlı mürekkep kullanılarak ideal baskılar gerçekleşiyor.

Tifdruk Rologravür Baskı : Uzun süreli ve yüksek tirajlı ambalaj uygula­maları için idealdir. Basılacak resim ve grafik metal bir silindirin yüzeyi altında resimlenir, bu nedenle gravür baskı intaglio işlemi olarak bilinir. Grafik dizaynını elde etmek için tramlı bir şablonla baskı yapmak gravür baskının ayrıcı özelliğidir. Gravürün hazırlık aşamasının ve işe başlama­nın maliyeti yüksektir. Bunlar, düşük işlem masraflarıyla denkleştirilirler. Resimli grafiklerin ya da kesin renkli kopyaların gerektiği fleksibl ambalaj üretimlerinde tifdruk yöntem kullanılır. Çünkü; mürekkep transferinin mikron seviyelerindeki küçük girintilerden yapılmasından dolayı tifdruk baskı yöntemiyle daha net görüntü elde edilir.

Bu baskı yönteminde de yaşanılan teknik ilerlemeler sonucu ortaya çı­kan yeni baskı makineleriyle 10 renge baskı uygulamaları mümkün. Hat­ta bu alanda baskı makineleri in-line laminasyon hattını da içeriyor. Makinelerde teknik harikalar yaratılmış. Isıl yapıştırmalı lakla, cilalama ve UV laklama işlemleri aynı anda yapılabiliyor. Burada da su bazlı mü­rekkeplerin kullanımı hızla yaygınlaşmıştır.

Tipo Baskı : Tipo baskısı, kağıt yüzeylerine baskı yapmak için yıllardır kullanılır. Bu teknik, mükemmel resimli grafikler üretebilir ve kaplanmış ya da kaplanmamış kağıtların baskısı için çok uygundur. Tipo mürekkep­leri, diş macununa benzer bir kıvama sahiptir. Kurutma; ısı, oksitlenme, emme ya da bu tekniklerin bir kominasyonu elde edilir. Geçmişte rölyef baskı klişesiz bir metal yüzeye çevrilerek bağlanırdı. Fotopolimer klişele­rinin gelişiminin UV mürekkep sistemlerinin ortaya çıkmasıyla birleşmesi üzerine fleksibl ambalaj üretimi alanında tipo baskının şansı artmıştır.

Ofset Baskı : Kuru ürün miks poşet kullananların çoğu tarafından seçilen baskı yöntemi ofsettir. Ofset baskı yöntemi ile resimler dört renkli olarak kolaylıkla çoğaltılır. Ofset baskı, düzlemsel bir baskı yöntemidir. Hem basılacak, hem de basılmayacak olanlar baskı klişesinin aynı düzlemindedir. Bu teknikte yağ ve suyun karışmaması ilkesinden yararlanılır. Ofset mürekkepleri, yağ esaslı macun kıvamındadır. Yağ emici ve su çe­kici alanlar yaratmak için baskı klişesine kimyasal maddeler uygulanır. Baskı klişesi ilk olarak klişenin suyu emen kısımlarına su sağlayan nem­lendirici bir üniteyle temas ettirilir. Sonra, klişe yağlı mürekkebi homo­jen aktaran bir mürekkep silindirinden geçer, Mürekkep, resmin yalnız­ca yağ emen kısımlarına transfer olur. Mürekkepli baskı plakası, bundan sonra ambalajlama materyaliyle temasa geçer ya da resmi malzemeye geçiren lastik örtüye aktarır. Direkt ofset yönteminden daha çok kullanı­lan bu ikinci yaklaşım ofset olarak bilinir. Ultraviole mürekkep teknolo­jisi fleksibl ambalajda ofset baskının pratikliğini geliştirdi.

Serigrafi Baskı : Fleksibl ambalajda 5. baskı yöntemi; delikli bir kalıpla yapılan serigrafi baskıdır. Serigrafi baskıda mürekkebin yoğunluğu boya kıvamındadır. Bu mürekkepler, ısı ve kurumak için havaya gereksinimi olan çözelti tipleridir. Ayrıca UV mürekkepleri de serigrafi baskıya uyar­lanmıştır. Baskı aracı, baskı yapılmayan yerleri korumak için fotomeka­nik olarak geliştirilen sentetik bir dokudur. Perde bir ipek çerçeve içine yerleştirilir ve çerçevenin içine mürekkep koyulur. Lastik silindir, hare­ketli bir alet, mürekkebin perdedeki deliklerden ambalajlama materyalinin üzerine geçmesini sağlar. Serigrafi baskının özellikleri, ağır mürekkep tabakası, hemen göze çarpan renk kapasitesi ve ucuz hazırlığıdır. Bu baskı yöntemi, piyasa materyallerinin denenmesi ve ambalajlanmasında değişik mürekkep özellikleri gerektiği zaman kullanılır. Kağıtlar dışında, tüm fleksibl ambalaj materyalinin yüzeyleri, mürekkebe uygun bir biçimde hazırlanmalı ya da kaplanmalıdır.

Baskı Mürekkepleri: Fleksibl ambalaj üretiminde kullanılan baskı yöntemine göre mürekkep değişir. Mürekkepler, birbirlerinden bileşimleri, kimyasal, fiziksel ve basılabilirlik özellikleriyle ayrılırlar. Mürekkepteki renk verici malzemenin görevi baskılı işi görünür kılmaktır. Tifdruk mü­rekkepleri üç ana kısımdan oluşur: Çözücüler, reçineler, renklendiriciler. Çözücüler sistemdeki reçineyi çözer, boyar maddeyi eriterek akıcı mürekkepler yapar ve sonunda buharlaşarak kurumayı kontrol eder. Re­çineler, mürekkebin ana kısmını oluşturur. Boyut maddeyi sistemde tu­tar, mürekkebin materyal üzerine transferini kolaylaştırır ve filmin adezyonunu sağlar. Renklendiriciler, sisteme renk verir ve mürekkebin trans­ferinden sonra materyal üzerinde filmin dekoratif amaca hizmet edici görünmesini sağlar. Mürekkep dünyasında en büyük gelişme su bazlı mürekkeplerin gelişimidir. Su bazlı mürekkepleri, solvent esaslı mürek­keplerden ayıran en büyük özellik; çözücü olarak suyun kullanılmasıdır. Çevre ve ambalaj düzenlemelerinin bir boyutunu simgeleyen su bazlı mürekkeplerde büyük ilerlemeler kaydedilmiş. Baskı mürekkeplerinde sürdürülen tüm çalışmaların odağı, gelecekte de su bazlı mürekkepler olması kaçınılmazdır.

Fleksibl ambalajın gelişmesini, paketlerin üzerindeki çekici grafikler de oldukça etkilemiştir. Bu durum değişik materyal ve uygulamalar için özel mürekkep sistemlerinin geliştirilmesini zorunlu kıldı. Fleksibl ambalajların yüzey baskısı için ısıya karşı dirençli, parlak mürekkepler kul­lanır. Dıştaki filmin ters baskılı kontak olduğu laminasyonlarda özel la­minasyon mürekkeplerinden yararlanılır. Hazır poşetler için ise; yüksek ısıya dayanıklı mürekkepler kullanılır. Mürekkepler hangi materyal için kullanılacağına ve baskıdan sonra materyal üzerindeki filmin hangi özel­likleri taşıması gerektiğine göre seçilmelidir.

4 yorum:

  1. güzel bilgiler çok teşekkürler okulda görmedeğim şeyler Flexo tram açısını nerden öğrenebilirim ?

    YanıtlaSil
  2. Lütfen doğru bilgilendirelim! Her rengin açısı diğer baskı sistemlerinde olduğu gibi farklıdır.Tram açıları; 7,5Y 52,5M 22,5C 82,5B olabildiği gibi, 82,5Y 37,5M 7,5C 67,5B de olabilir.

    YanıtlaSil